Mistä meidät tunnetaan maailmalla?

Suomi on tunnettu maailmalla monestakin syystä, eikä vähiten siitä, että me muka juomme alkoholia paljon. Tämä on valitettava stereotypia joka seuraa meitä minne ikinä olemmekin menossa. Asenteisiin on kuitenkin tullut selkeitä muutoksia sillä Suomi on ollut nousussa jo maailman vientimarkkinoilla pitkään. Emme ole pelkästään tuhansien järvien maa sillä pystymme osaltamme laittamaan lusikkamme moneen kansainväliseenkin soppaan jossa ratkaisujamme kaivataan. Tällaisia ovat esimerkiksi peliosaaminen, IT-osaaminen sekä koulunkäyntiin ja terveydenhuoltoon liittyvät palvelut. Ei ole esimerkiksi mikään ihme, että suomalaista terveydenhuoltoa ihaillaan pitkin maailmaa, vaikka emme mielestämme osaa sitä itse edes arvostaa tarpeeksi korkealle. Olemme aina nyrpeinä siitä, miten paljon maksamme veroja, mutta emme koskaan muista mainita siitä, mitä kaikkea näillä verovaroilla on mahdollista tehdä julkisen terveydenhuollon ja koulutuksen saralla.

tietokoneet

IT-osaaminen

Suomalainen ohjelmistokehitys ja teknologian innovoiminen on ollut 2010-luvulla yksi suurimpia voimavarojamme. Olemme pitäneet huolen siitä, että Suomi on nostettu maailmankartalle oikein toden teolla, varsinkin kun puhutaan ohjelmoinnista, koodareista sekä kaikkeen alaan liittyvästä. Esimerkkejä on kymmeniä ja onneksemme uusia kasvutarinoita syntyy lähes joka päivä. Se missä otsikoissa saattaa pyöriä suomalaiset puudildot, oikeasti merkittävät kasvutarinat tapahtuvat lähinnä kulissien takana. Suomalaisia ohjelmointi- ja IT-alaan keskittyviä yrityksiä jotka ovat breikanneet, tai ovat kohta breikkaamassa ovat mm. Vainu.io, Nebula, sekä esimerkiksi Cloudcity Oy. Suurelle yleisölle nämä saattavat olla tuntemattomia yrityksiä, mutta esimerkiksi maailman satojen miljardien teknologia-markkinoilla nämä eivät ole kovinkaan tuntemattomia. Suomalainen ammattitaito on sellainen asia jota tällä hetkellä himoitaan monen yrityksen HR-osastoilla, kun rekryjä ollaan suunnittelemassa.

Pelit ja pelaaminen

Supercell, Rovio, Max Payne, Angry Birds, Clash Of Clans, jne. Lista on loputon. Suomalaiset ovat kunnostautuneet pelien kehittämisessä erittäin hyvin sillä uusia yrityksiä nousee pinnalle lähes kuukausittaisella tasolla jotka pystyvät haastamaan maailman suurimpiakin pelialan jättiläisiä omilla julkaisuillaan. Yksi hyvä esimerkki on Supercellin kehittämä Clash of Clans joka on yksi kaikkien aikojen suosituimpia mobiilipelejä, eikä ihme. Erittäin nerokkaasti rakennettu peli on loistavaa viihdettä ja jos joku olisi kertonut 10 vuotta sitten, että tällainen peli olisi joskus mahdollista rakentaa mobiilille, kukaan ei olisi tätä väitettä uskonut.

Suomalaisittain menestystä ovat viime aikoina pelimarkkinoilla niittäneet sellaiset yritykset kuin esimerkiksi: NextGames, Rovio, Supercell sekä Remedy, Bugbear, Redlynx sekä Fingersoft.

Yksi asia johon suomalaiset eivät ole osaamistaan vielä tarpeeksi levittäneet on nettikasinoilla sijaitsevat kolikkopelit. Näissä olisi nimittäin hurjasti varaa vielä parantamiseen sillä peleistä puuttuu itse “pelillistäminen” täysin. Muutama operaattori on tähän porkkanaan tarttunutkin jo kiinni, mutta uskomme vahvasti, että juuri suomalaiset pystyisivät valloittamaan nämäkin markkinat kokonaisvaltaisesti. Suomalaiset ovat tiukkaan jo sidoksissa pelialaan, mutta varsinainen tuotanto sekä suunnittelu maastamme vielä puuttuu. Jos haluaa vertailla tämän hetkistä tarjontaa, kannattaa vierailla sivustolla www.kovatkasinot.com.

Vientituotteiden tulevaisuus

Mitä tuotteita tulemme jatkossa viemään maailmalle? Se jää nähtäväksi, mutta veikkauksissa on IT-osaamisen jatkuva kehitys sekä erilaisten HUB:ien ja start-up keskusten perustaminen sekä niiden infrastruktuurit. Olemme todistaneet osaamisemme näillä osa-alueilla jo pitkään eikä ole mikään ihme, että muistakin maista on osaajia alkanut valumaan Suomeen siinä toivossa, että parempi koulutus ja työympäristö auttaisi heitä urallaan eteenpäin. Tämä on tietysti vain ja ainoastaan positiivinen asia sillä tulevaisuuden näkymät näyttävät erittäin lupaavilta.

Tuleeko Suomesta luminen San Francisco, vai jääkö koko homma kenties historiamme suurimmaksi flopiksi? Emme millään usko jälkimmäiseen joten jäädään innolla odottamaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan!